سه‌شنبه, 7 تير 1401
  • ساعت : ۸:۲۹:۴۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ 
  • کد خبر : ۱۳۲۲۴
در کارگاه دوشنبه های زندگی مطرح شد/
نتیجه یادگرفتن و دانستن، خوب زندگی كردن است
روانشناس و مدرس کشوری آموزش خانواده گفت: امروز باید از شرایط لذت ببریم، اکنون و اینجا مهم است. بایدها و خواسته‌های خود را هر روز باید با هم برابر کنیم تا زندگی راحتی داشته باشیم.

به گزارش اداره ارتباطات معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، غلام عباس کوچکی در کارگاه روش‌های افزایش دقت و تمرکز با موضوع پرورش ذهن، اظهار داشت: انسان برای یادگیری نیازمند هدف است، ما یاد می‌گیریم که بدانیم و این برای همه افراد می‌تواند لذت‌بخش باشد. البته باید تاکید کرد که یاد می‌گیریم که بدانیم و استفاده کنیم و نتیجه آن خوب زندگی کردن است.

وی افزود: دانستن، یاد گرفتن و به کار گرفتن سه حلقه به هم پیوسته هستند که سبب می‌شود زندگی مطلوبی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به مدیریت ذهن بیان کرد: برای وارد شدن به این قضیه باید ابتدا از خود بپرسیم آیا قبول داریم ذهن ما هم خسته می‌شود؟ پس برای رفع خستگی آن چه باید بکنیم و چگونه از آن مواظبت کنیم.

وی با اشاره به واژه معنا گفت: معنا نیروی چرایی است و امید را فعال می‌کند. انسان‌هایی که چرایی قوی دارند همه فرمول‌های آن‌ها برای رسیدن به نتیجه درست از آب در می‌آید.

کوچکی اظهار کرد: می‌گویند اراده کن، به همه چیز می‌رسی، در حالی که این طور نیست. ما بارها اراده کرده‌ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم. پس ما به چیزی قوی‌تر از اراده نیاز داریم و آن چرایی یا معناست. وقتی چرایی را متوجه شدیم، ذهن ما به آرامش می‌رسد.

وی با بیان اینکه ذهن ما خود را به جریان آب سپرده و هر جا دنبال آن می‌رود، چون چرایی ذهن ما قوی نیست، افزود: اینجاست که می‌بینیم ذهن ما تمرکز ندارد. در حالی که اگر چرایی قوی داشته باشیم دیگر ذهن ما با هر چیزی به هر سو نمی‌رود.

وی ادامه داد: ذهن ما همزمان پرونده‌های زیادی را باز می‌کند، اگر در لپ‌تاپ هم آیکون‌های زیادی را باز کنیم هنگ می‌کند. حالا از خود بپرسید ما چرا هنگ هستیم؟ چون ذهنمان تمرکز ندارد.

کوچکی بیان کرد: هرکاری که می‌خواهیم انجام دهیم باید به خاطر نفس آن کار باشد. کسانی که برای نتیجه، کاری را انجام می‌دهند به هدف نمی‌رسند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خودی که از خود در مقابل دیگران نشان می‌دهیم، گفت: هر چه خود درونی ما با خودی که در اجتماع آن را نشان می‌دهیم به هم نزدیک‌تر باشد انسان سالم‌تری هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به مفهوم اختلال نقطه کور بیان کرد: من و شما دائم در حال حرف زدن درباره دیگران هستیم. همان لحظه‌ای که درباره دیگران حرف می‌زنیم بهتر است روی شانه خود بزنیم و بگوییم تو هم برای دیگران، دیگران هستی. وقتی به این نقطه رسیدیم درمان می‌شویم.

کوچکی تصریح کرد: باید یاد بگیریم آن کسی که در طرف مقابل میز نشسته کسی است مانند ما. این موضوع را باید تمرین کنیم تا اختلال نقطه کور را در خود درمان کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم شرایط بدی که در مقابل ما قرار گرفته را هضم کنیم و عکس العمل خوبی نشان دهیم آن‌ وقت انسان سالمی هستیم، در حالی که در موقعیت مشابه، اگر کسی به ما بدی کرد یا ناسزا گفت اگر ما هم با ناسزا واکنش نشان دهیم شکست خورده‌ایم.

این روانشناس با بیان اینکه در مقابل مشکلات در حال مُسکن دادن به خود هستیم، اظهار کرد: باورها و خواسته‌های ما باید با هم برابر باشد تا در مقابل مشکلات با یک مسکن، موقتا درمان نشویم.

وی تصریح کرد: امروز باید از شرایط لذت ببریم، اکنون و اینجا مهم است. بایدها و خواسته‌های خود را هر روز باید با هم برابر کنیم تا زندگی راحتی داشته باشیم.

کوچکی بیان کرد: تحقیقات نشان داده است بیشترین مشکلات ما به خاطر تعارف‌ها است، بسیاری اوقات بنا بر رودربایستی تن به برخی کارها می‌دهیم و نتیجه نامطلوب می‌گیریم.

وی با بیان اینکه باید روی ویژگی‌های مثبت خود و دیگران متمرکز شویم، گفت: دایره‌ای باید به این ویژگی‌ها نگاه کرد نه نیم‌دایره‌ای.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نیم‌دایره یعنی طرف مقابل یا خود را یا مثبت می‌بینیم یا منفی و اشتباه یک نفر را به همه تعمیم می‌دهیم. این نکته را باید بدانیم که همه انسان‌ها دایره هستند و نباید آن‌ها را کاملا مثبت یا منفی ببینیم. اگر انسان را کاملا مثبت ببینیم دچار مشکل می‌شویم و اگر کاملا منفی ببینیم دشمن‌آفرین می‌شویم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0